Beginn des Seitenbereichs:
Seitenbereiche:

  • Zum Inhalt (Zugriffstaste 1)
  • Zur Positionsanzeige (Zugriffstaste 2)
  • Zur Hauptnavigation (Zugriffstaste 3)
  • Zur Unternavigation (Zugriffstaste 4)
  • Zu den Zusatzinformationen (Zugriffstaste 5)
  • Zu den Seiteneinstellungen (Benutzer/Sprache) (Zugriffstaste 8)
  • Zur Suche (Zugriffstaste 9)

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Seiteneinstellungen:

Deutsch de
English en
Suche
Anmelden

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Suche:

Suche nach Details rund um die Uni Graz
Schließen

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche


Suchen

Beginn des Seitenbereichs:
Hauptnavigation:

Seitennavigation:

  • Universität

    Universität
    • Die Uni Graz im Portrait
    • Organisation
    • Strategie und Qualität
    • Fakultäten
    • Universitätsbibliothek
    • Jobs
    • Campus
    Lösungen für die Welt von morgen entwickeln – das ist unsere Mission. Unsere Studierenden und unsere Forscher:innen stellen sich den großen Herausforderungen der Gesellschaft und tragen das Wissen hinaus.
  • Forschungsprofil

    Forschungsprofil
    • Unsere Expertise
    • Forschungsfragen
    • Forschungsportal
    • Forschung fördern
    • Forschungstransfer
    • Ethik in der Forschung
    Wissenschaftliche Exzellenz und Mut, neue Wege zu gehen. Forschung an der Universität Graz schafft die Grundlagen dafür, die Zukunft lebenswert zu gestalten.
  • Studium

    Studium
    • Studieninteressierte
    • Anmeldung zum Studium (Wintersemester 2025/26)
    • Aufnahmeverfahren
    • Infos für Studierende
    • Lerntage 23.-27.06.2025
  • Community

    Community
    • International
    • Am Standort
    • Forschung und Wirtschaft
    • Absolvent:innen
    Die Universität Graz ist Drehscheibe für internationale Forschung, Vernetzung von Wissenschaft und Wirtschaft sowie für Austausch und Kooperation in den Bereichen Studium und Lehre.
  • Spotlight
Jetzt aktuell
  • StudiGPT ist da! Probiere es aus
  • Infos zu Studienwahl & Anmeldung
  • Crowdfunding entdecken
  • Klimaneutrale Uni Graz
  • Gefragte Forscher:innen
  • Arbeitgeberin Uni Graz
Menüband schließen

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Sie befinden sich hier:

Universität Graz Information und Service für PostDocs Neuigkeiten What does a professor look and sound like?
  • Blog
  • Tipps und Tricks
  • Förderungen
  • Angebote für PostDocs
  • Neuigkeiten
  • Veranstaltungen

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Donnerstag, 07.03.2024

What does a professor look and sound like?

drawing of a person holding a book, Canva-Grafik

How and why should we reflect about the academic habitus?

Ever been mistaken for cleaning staff when setting up for a lecture? Or wondered what to change about yourself so you fit in better?

Academia regularly loses talents by making those who might not fit the dominant image of academics feel out of place. Let’s talk about how we can make our universities and research teams a more diverse place.

Maynooth University psychologist Katriona O'Sullivan has managed several large grants, and makes a significant impact on policy. Her bestselling memoir describes that when she started her career, she was made to feel out of place at university. Flowery dresses, gold hoops, fake tan, and speech patterns figure in her vivid description of how (not) to pass as "professorial". O'Sullivan didn’t leave academia, but switched to a more diverse institution.

Feeling like an outsider or imposter isn’t something people make up in their mind, or a lack of self-confidence. It’s often the result of repeatedly experiencing systemic bias and exclusion (to quote Ruchika Tulshyan & Jodi-Ann Burey).

If we want to keep potentially brilliant researchers from leaving, academia needs to be more accessible and permeable. In a leadership role, you have the power to make it easier for everyone. How?

  • Focus on potential rather than background when making decisions (like taking on a PhD candidate or hiring someone for your team).
  • Think: Could communication in your team or your hiring processes benefit from an external coaching to reduce bias and exclusion of great perspectives or candidates?
  • Check your citations, reading assignments, choice of visiting lecturers: Is there a theme that could be traced back to a bias?
  • Reflect: Can students from all walks of life find role models in your department? Can they ask questions and are their ideas acknowledged?
  • Think twice before you tell someone to be more confident or resilient, and instead reflect on if you can change your environment to require this less.


What else do you do to attract and retain the brightest researchers?

Read on:

  • Ruchika Tulshyan and Jodi-Ann Burey (2021): Stop Telling Women They Have Imposter Syndrome, Harvard Business Review, 
  • Katriona O’Sullivan (2023): Poor, Sandicove.

This text is part of our researcher development blog, reflecting about academic culture and working conditions. More here: Blog - RCC (uni-graz.at)

Erstellt von Johanna Stadlbauer

Weitere Artikel

Diversitybuddies: Initiative of the AntiBias-Circle

Join the programme organized by Coordination Centre for Gender Studies and Equal Opportunities.

Changing Academic Life: Podcast Interview with Johanna Stadlbauer of the RCC

Career planning on your own terms, switching from academia to industry, working as a researcher developer

A supportive and motivating environment when writing side by side

Writing Group for Early Career Researchers (06/2025)

Advocating for researchers while improving leadership skills

MCAA Austria Chapter (06/2025)

Beginn des Seitenbereichs:
Zusatzinformationen:

Universität Graz
Universitätsplatz 3
8010 Graz
  • Anfahrt und Kontakt
  • Pressestelle
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Impressum
  • Datenschutzerklärung
  • Cookie-Einstellungen
  • Barrierefreiheitserklärung
Wetterstation
Uni Graz

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche